De ‘grijze blokkendoos’ zorgt voor kleurrijke samenwerking en groenere logistiek

Gepubliceerd: 06 juli 2022
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

Het Nederlandse landschap verandert in hoog tempo. Dat is ook goed te zien aan de bebouwing langs de snelwegen en industrieterreinen. Daarbij vallen de grote distributiecentra extra op. Sommige critici spreken over ‘de verdozing van Nederland’. Zo krijgen distributiecentra nog weleens de titel ‘grijze blokkendoos’.


GDe ‘grijze blokkendoos’ zorgt voor kleurrijke samenwerking en groenere logistiek


 


Maar is die kritiek eigenlijk wel terecht? Of is er toch echt ‘more than meets the eye’? Neem bijvoorbeeld het DC van Nabuurs op Park15, een Europees distributiecentrum van bijna 62.000m². Een duurzame distributielocatie van Nabuurs, waar veel grote verladers tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Samen delen is heel efficiënt. En dat zogenaamde Shared User Warehouse heeft meer voordelen.




Nabuurs Park15 als basis voor het Shared User Warehouse concept


Monique Lausberg, Site Manager van Nabuurs Park15, vertelt er enthousiast over: “Onze klanten delen deze ruimte en hebben ieder hun eigen stukje opslag. Dankzij dit logistieke concept kunnen zij elkaar versterken en profiteren ze van elkaars voordelen. Door alles te combineren zijn wij ook in staat om de werklast goed te verdelen, zowel in het warehouse als in transport. Dat is prettig voor alle medewerkers.”


“Door het shared user warehouse rijden we zoveel mogelijk met Full Truck Loads naar afleveradressen. Zo besparen we duizenden kilometers: veel groener en goedkoper!”



Niet alleen goedkoper, maar ook groener


Monique legt uit hoe dat precies werkt: “In principe hebben we het warehouse in een aantal segmenten onderverdeeld om zo optimaal mogelijk te kunnen picken. Dankzij het Shared User Warehouse concept kunnen we veel beter pieken van bepaalde klanten verwerken. Zo hoeft de klant bijvoorbeeld geen leegstandkosten te betalen. Bovendien kunnen klanten ook meeliften op elkaars slottijden bij leveringen. Omdat we zoveel mogelijk met Full Truck Loads (FTL) naar de afleveradressen van al onze klanten rijden, is het niet alleen goedkoper maar dankzij de besparing van duizenden kilometers, ook nog eens veel groener.”


 


Van A tot Z ontzorgen


Hoewel er ook vergelijkbare concepten in de markt zijn, is de aanpak van Nabuurs uniek. Monique: “Wij combineren de Shared Warehouse oplossing ook met de aan- en afvoer van grondstoffen naar fabrieken, flexibele opslag en co-packing. We kunnen een opdrachtgever dus totaal ontzorgen tot aan de Last Mile.” Terwijl de combinatie van diensten uniek is te noemen, gaat Nabuurs vaak nog verder om de klant volledig te ontzorgen. Dat blijkt wel uit recente ontwikkelingen bij een van onze grote klanten.


 


Grensoverschrijdend in het bedenken van oplossingen


“De klant kwam onlangs bij ons met een flinke uitdaging”, vervolgt Monique. Zo vroegen zij ons om ondersteuning bij het opslaan en distribueren van babyvoeding voor de Chinese markt. Alhoewel container shipment niet in ons huidige pakket zit, zijn wij toch in gesprek gegaan en hebben wij goede afspraken weten te maken. In alles wat wij doen, proberen wij mee te denken met de klant. Als het moet zijn we – letterlijk en figuurlijk – grensoverschrijdend in het bedenken van oplossingen.”


 


De stad in met een elektrisch voertuig


Dit grensoverschrijdende aspect gaan we in de toekomst nog meer zien. Monique: “Je krijgt natuurlijk steeds meer Picnic’s en Gorilla’s, die allemaal hun eigen magazijn hebben en ook echt dichter in de stad zitten. Momenteel rijden we voornamelijk met FTL naar distributiecentra, maar we willen ook naar die Picnic’s en Gorilla’s of andere kleinere afzetpunten. Dan is het natuurlijk mooi dat we binnen ons eigen netwerk die transportmogelijkheid al hebben. Om ook de Last Mile te kunnen waarmaken tot elke uithoek van de stad zijn we gestart met een elektrisch wagenpark.’’ Waarna ze afsluit: “Deze ‘grijze blokkendoos’ is de dus de basis van een heel groene oplossing.”


Gerelateerde artikelen

14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer
21 februari 2024

Navigeren door de logistieke trends voor 2024

Lees meer