De ontwikkeling van co-packing: hoe maak je het zo duurzaam mogelijk?
Inhoudsopgave
Het unieke concept van geïntegreerd co-packen binnen de supply chain is nog altijd booming business. Maar hoe duurzaam is co-packing? En wat zijn de mogelijkheden tot verduurzaming van deze veelgevraagde diensten?
Dit unieke concept is ontstaan tussen de familiebedrijven Nabuurs en NOMI. Uitvoerder Na-Nomi is inmiddels een volledig zelfstandig opererend bedrijf én gewaardeerde partner van Nabuurs. De twee werken dan ook veelvuldig samen, helemaal gezien de logistieke diensten van Nabuurs en de co-pack diensten van Na-Nomi zich in dezelfde panden bevinden. Luuc Homburg, Verkoop en Marketing Manager bij Nabuurs, vertelt: ‘Dankzij deze wisselwerking kunnen wij grotere volumes op een efficientere en duurzamere manier verwerken.
’’ Wat is co-packing? ‘’Co packing betreft het geheel van verpakkingsactiviteiten dat wordt uitgevoerd om een product herkenbaar en representatief te kunnen verkopen. Dit kunnen zowel food- als non-foodproducten zijn. Bedrijven die dergelijke werkzaamheden uitvoeren, worden co packers genoemd”.
Co-packing van A tot Z
Co-packing is er in vele soorten en vormen. Denk hierbij aan het opzetten en afvullen van product displays, het aanbrengen van labels en stickers op producten, het bundelen van goederen door middel van shrink wrapping en ompakwerk. ‘’Met product displays creëer je eigenlijk extra winkelschapruimte voor een merk.’’ Een display stimuleert koopimpulsen, zorgt voor extra aandacht op de winkelvloer en biedt de consument informatie over het betreffende product en/of merk. ‘’Ook voor stickerwerk en labelwerk ben je bij ons aan het juiste adres. Zo kunnen we in een handomdraai een nieuw label of nieuwe sticker in bijvoorbeeld een andere taal op de verpakking plakken. Bovendien zijn we ook gespecialiseerd in het bundelen van producten d.m.v. shrink wrapping, waardoor producten steviger bij elkaar blijven zitten tijdens het transport’’.
Winkel efficiëntie en winkelverkoop stimulatie
Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor co-packing. ‘’Zo kan het te maken hebben met winkelefficiëntie’’. ‘’De doos is bijvoorbeeld niet handig te openen voor de vakkenvuller. Dan maken we de verpakking net anders, waardoor de vakkenvuller alleen de deksel eraf hoeft te trekken en direct aan de slag kan. Denk ook aan mix trays. Wanneer het ene product niet zo goed verkoopt, en het andere product juist wel, dan kunnen merken ervoor kiezen om beide producten in eenzelfde verpakking te doen: een mix tray. Dan is de consument vaak eerder geneigd om het mee te nemen.’’
Extra ritten uitsparen dankzij in-house concept
Maar hoe duurzaam is co-packing eigenlijk? ‘’Co-packing kan tot extra verspilling leiden mits niet goed georganiseerd, met andere woorden niet duurzaam”. Het niet hergebruiken van verpakkingsmaterialen of het toevoegen van extra transportstromen zijn hier een voorbeeld van. Omdat bij Nabuurs en op diverse andere locaties co-packing in-house plaatsvindt, bespaar je echter die extra rit naar een externe co-packer uit. Producten gaan in-house vanuit het warehouse naar co-pack productiehallen, terug naar het warehouse en dan naar de retailer.’’ Hiermee bespaar je dus niet alleen transportkosten, maar ook tijd. Ook zijn er engineers die samen met de opdrachtgever het verpakkingsconcept uitwerken waarbij we elkaar uitdagen om zo veel mogelijk materiaal te hergebruiken.
Actief bezig met verduurzaming
Of we actief bezig zijn met het verduurzamen van onze diensten? Ja zeker! ‘’Nabuurs en Na-Nomi proberen zoveel mogelijk met opgewekte energie te werken’’. ‘’Alle machines draaien bijvoorbeeld op de door de zonnepanelen opgewekte duurzamere stroom. Ook kijken we naar alternatieve verpakkingsmaterialen die biologisch afbreekbaar zijn. Aangezien biologisch afbreekbaar plastic in kortere tijd wordt afgebroken, is dit net iets beter voor het milieu. Een andere duurzame oplossing is in plaats van plastic steeds meer karton gebruiken.’’
De kracht van Nabuurs en Na-Nomi
Het nut van co-packing is duidelijk. Maar waarin onderscheidt Nabuurs zich dan van de concurrent? ‘’De wisselwerking tussen Nabuurs en Na-Nomi geeft ons wel een unique selling point. De co-packing activiteiten van Na-Nomi bevinden zich in-house bij Nabuurs. Op het moment dat er dus een klant bij Nabuurs zit, kunnen we ook co-packing aanbieden via Na-Nomi. Onze collega’s werken dan ook nauw met elkaar samen, allemaal onder één dak. We kennen de wereld van co-packing, waardoor we meer opties hebben om óók het stukje verpakken aan te bieden. Zo is het dus een win-win situatie voor alle betrokken partijen!’’