Efficiënt laden en lossen bespaart kosten en tijd

Gepubliceerd: 14 juli 2025
Bijgewerkt: 23 september 2025

Inhoudsopgave

In de wereld van FMCG-Logistiek telt elke seconde. Laden en lossen is een cruciale schakel in de supply chain, maar vaak ook een knelpunt. Wachttijden, inefficiëntie en handmatige handelingen. Dit samen kost niet alleen tijd en geld, maar vormt ook risico’s voor kwaliteit en duurzaamheid. Logistiek kan altijd slimmer, maar dit is ook een must. 


We blijven als bedrijf zoeken naar innovatieve oplossingen die impact maken. Een voorbeeld van innovatie is het werken met een volledig geautomatiseerd laad- en lossysteem. Dankzij deze technologie laden en lossen we complete trailers in slechts vijf minuten. Dit is veiliger, efficiënter en betrouwbaarder en dat levert winst op voor iedereen. 


Laden en lossen als tijdvreter

Laden en lossen is meermaals een dagelijks proces, maar ook een proces dat veel tijd, medewerkers en intern transport vraagt. In traditionele situaties gebeurt dit met heftrucks of elektrische pallettrucks, waarbij pallets stuk voor stuk de trailer in en uit worden gereden. Afhankelijk van het aantal pallets kan dit snel 20 tot 30 minuten per trailer duren. Soms zelfs langer bij grotere zendingen of beperkte ruimte. 


Daarnaast brengt handmatig laden risico’s met zich mee. Denk hierbij aan beschadigde pallets, ongelijke belading, onveilige situaties en fysieke belasting voor medewerkers. En in de drukke periodes, bijvoorbeeld piekmomenten bij grote retailers of producenten, kunnen wachttijden verder oplopen, met vertragingen in de planning tot gevolg. 


In een sector waar betrouwbaarheid en snelheid essentieel zijn, is zoeken naar innovaties of alternatieven een belangrijk onderdeel. 


Automatisch laden en lossen

In het warehouse van FrieslandCampina in Meppel wordt gewerkt met een geavanceerd, volledig geïntegreerd systeem. Nabuurs voert hier de logistieke operatie uit. De techniek werkt met gemotoriseerde lamellenbanen in de vloer van de laaddocks en walking floor trailers.


Zodra de trailer op de juiste plek is aangedockt en de stekkers met de trailer verbonden zijn, wordt het systeem geactiveerd met één druk op de knop. De dockdeur en de trailerdeur openen automatisch, waarna pallets zonder heftrucks of intern transport automatisch naar binnen of naar buiten rollen.


Het resultaat? Een complete lading wordt in ongeveer vijf minuten verwerkt.


Hoe werkt het precies?

Het proces verloopt als volgt:


1. Aankomst trailer

De trailer wordt achteruit op de bok gereden die op maat gemaakt is zodat de trailer altijd in een vaste positie tegen het dock aan staat. De stroomkabel en datakabel worden van het dock aan de trailer bevestigd door de chauffeur.


2. Automatische verbinding

De rollenbanen van dock en trailer sluiten automatisch op elkaar aan. Het systeem communiceert met sensoren of er veilig gestart kan worden.


3. Start automatisch laden of lossen

Met een druk op de knop worden, afhankelijk van het proces (laden of lossen), pallets automatisch naar binnen of buiten verplaatst. Alles gebeurt volledig automatisch en met constante snelheid. De chauffeur of operator in de fabriek houden tijdens dit proces toezicht of alles goed gaat.


4. Controle en bevestiging

Na afronding van het proces gaan de deur van de trailer en de dockdeur automatisch weer dicht en is de trailer klaar voor de volgende rit na het loskoppelen van de kabels.


5. Gereed in 10 minuten

Het hele proces van aankomst tot vertrek is binnen tien minuten voltooid.


De voordelen op een rij

Deze slimme technologie levert directe en indirecte voordelen op. Niet alleen voor Nabuurs, maar vooral ook voor onze klanten. 


Tijdwinst 


Het meest tastbare voordeel is dat een trailer laden of lossen geen 30 minuten meer kost, maar slechts vijf. Dat betekent minder wachttijd, snellere doorlooptijden en meer flexibiliteit in de planning. 


Kostenbesparing


Minder handmatige arbeid, minder gebruik van intern transportmaterieel en hogere efficiëntie zorgen voor directe kostenbesparing. Bovendien kunnen medewerkers zich richten op andere waardevolle taken. 


Verhoogde veiligheid 


Omdat er minder heftrucks of pallet nodig zijn in het dockgebied, is de kans op ongevallen of schade aan goederen en mensen drastisch lager. 


Constante kwaliteit 


Het systeem zorgt voor een gelijkmatige en gecontroleerde belading, Dat voorkomt scheefstand, verschuivingen tijdens transport en beschadigde pallets. De kwaliteit van het laadproces is altijd consistent. 


Duurzamer proces 


Doordat intern transport grotendeels wordt uitgesloten, verbruiken we minder energie, produceren we minder CO² en reduceren we slijtage aan materiaal. Ook geluidsbelasting in het warehouse neemt af. 


Meer tevreden chauffeurs


Wachttijden bij docks zijn vaak een frustratiepunt voor chauffeurs. Dankzij dit systeem kunnen zij sneller weer op de weg, wat bijdraagt aan een prettigere werkdag en betere inzetbaarheid van voertuigen. 


Innovatie die werk

We doen niet aan innovatie om de innovatie. We kiezen voor oplossingen die daadwerkelijk bijdragen aan onze missie: logistiek slimmer, duurzamer en mensgerichter maken. Door samen te werken met partners zoals FrieslandCampina benutten we de kracht van bestaande technologieën om de keten te versterken.


Dit levert onze klanten meer grip op de supply chain: snellere doorlooptijden, betrouwbaardere leveringen en minder verspilling. Of je nu werkt met strakke planningen, just-in-time leveringen of grote volumes – een efficiënt laad- en losproces maakt direct het verschil.


En dat is waar het bij ons om draait: samen beter worden, samen groeien en samen kiezen voor de optimale route.


Wil je weten wat we voor jouw keten kunnen betekenen? We komen graag in contact.


Gerelateerde artikelen

6 november 2025

Efficiënt laden en lossen tijdens de feestdagen

Lees meer
6 november 2025

Hoe inzichten uit Big Data onze logistiek versnellen

Lees meer
26 oktober 2025

Zero-emissie zones versnellen de logistieke innovatie

Lees meer