Hoe gaan wij om met personeelskrapte?
Inhoudsopgave
Het kan niemand zijn ontgaan dat er in vrijwel iedere sector een personeelstekort bestaat. Met dat in het achterhoofd, heeft Logistiek.nl een artikel geschreven hoe dit personeelstekort eruitziet binnen logistieke familiebedrijven. Om antwoorden op vragen te krijgen, heeft Logistiek.nl meerdere interviews bij verschillende logistieke familiebedrijven afgenomen, zo ook bij twee leden van onze vierkoppige directie; Bas Coenen en Marcel Theunissen. Hieronder lees je hoe wij omgaan met het personeelstekort.
Veranderen in functie
Om nieuwe medewerkers te werven en bestaande medewerkers te behouden kiezen sommige bedrijven wellicht voor een loonsverhoging. Dit doen wij echter niet. We hebben er specifiek voor gekozen de salarissen niet te verhogen, omdat wij niet willen afwijken van ons cao. Wel vinden we het belangrijk dat mensen sneller door kunnen groeien in onze huidige salarisschalen. Daarnaast ligt het instapniveau van diverse functies al vele malen hoger dan vroeger. Met deze verandering, in combinatie met de snellere doorgroeimogelijkheden, streven wij ernaar het voor onze huidige en toekomstige personeel interessant te maken om bij ons te blijven of te komen werken.
Jezelf onderscheiden is het allerbelangrijkste
Daarnaast is het belangrijk om jezelf als familiebedrijf te onderscheiden ten opzichte van grote bedrijven. Vooral het tonen van betrokkenheid bij je medewerkers vinden wij daarin één van de allerbelangrijkste aandachtspunten. Een voorbeeld hiervan is dat algemeen directeur Tjebbe Nabuurs zelf alle verjaardagskaartjes schrijft voor onze medewerkers. Wij zijn zelf van mening dat daar echt onze kracht ligt; bij de betrokkenheid bij onze mensen.
Bedrijfsprocessen moeten ook veranderen
Wij hebben overwogen om te investeren in alternatieve dienstverlening, maar er uiteindelijk toch voor gekozen onze focus te houden op de kern van ons bedrijf waar we nog steeds klanten uit 1961 hebben. Wel wisten we dat het verstandig zou zijn om te investeren in grotere voorraden en in warehousecapaciteit. Afhankelijk van de productgroep kon dit oplopen tot soms wel 24 procent volgens Bas Coenen.
Volgens Logistiek.nl investeert meer dan de helft van de Nederlandse familiebedrijven in proces- en productinnovatie door de krappe arbeidsmarkt en de schaarse materialen. Marcel Theunissen zegt hierover het volgende: “We hebben bij Nabuurs onder andere in flexibele softwareondersteuning en in nieuwe routeplanningssoftware geïnvesteerd, zodat we die businesscase weer wat scherper hebben kunnen stellen.”
Recruitment aangescherpt
Nu er minder mensen op zoek zijn naar een baan dan het aantal vacatures dat openstaat, is het belangrijk extra aandacht te besteden en de kwaliteit te verhogen van het recruiten van nieuwe medewerkers. Daarom heeft Nabuurs extra budget vrijgemaakt voor het werven van nieuwe mensen. We hebben er daarnaast voor gekozen om eigen recruiters in dienst te nemen die zich volledig kunnen focussen op het aannemen van personeel voor Nabuurs, ook werken we tegenwoordig met talentmanagers. Als laatste leiden wij voortaan zelf mensen op, wat zorgt voor betere doorstroommogelijkheden voor onze medewerkers.
Wil je ook weten hoe andere logistieke familiebedrijven omgaan met de personeelskrapte op de arbeidsmarkt? Lees dan het volledige artikel hier.