Horecadistributie? Dit komt er bij kijken!

Gepubliceerd: 14 maart 2023
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

Bijna één op de vier winkelruimtes in grote Nederlandse steden is horeca. En dit aantal neemt toe. Al deze horecaondernemers worden dagelijks beleverd. Dit betekent dat er een behoorlijke druk staat op horecadistributeurs. Horecazaken in de stad beleveren wordt steeds lastiger door het tekort aan chauffeurs, de strengere milieuregels en afnemende bereikbaarheid van de stad. Zo is al snel duidelijk dat er heel wat komt kijken bij de distributie van producten voor de horeca. Het goede nieuws is dat logistieke dienstverleners over de mensen en middelen beschikken om dit alles in goede banen te leiden. Hoe ze dit doen? Dat lees je in deze blog!


horecadistributie uitladen


De toegevoegde waarde van een logistiek dienstverlener


Laten we beginnen bij het begin. Want ga je zelf je producten via een groothandel aan horecazaken leveren? Of laat je dit aan een logistiek dienstverlener over? Je kunt het natuurlijk zelf doen, via een groothandel, maar hoe efficiënt en duurzaam is dat? Veel beter is het wanneer een logistiek dienstverlener alle producten van verschillende producenten bij elkaar bundelt en in één rit naar de horeca in de binnenstad levert. Hiermee bespaar je immers ritten waardoor je minder CO2-uitstoot creëert. Bovendien kun je voor een bepaald uur leveren zodat je de spit kunt vermijden en burgers minder last hebben van vrachtverkeer. 


Volledig uitstootvrije bevoorrading van Nederlandse binnensteden


Over vrachtverkeer gesproken, er is aardig wat wet- en regelgeving om rekening mee te houden bij horecadistributie. Zoals gezegd wordt het beleveren van horecazaken in binnensteden steeds complexer. Dit heeft deels te maken met bepaalde wet- en regelgeving. Zo voeren zo’n 30 tot 40 Nederlandse steden vanaf 1 januari 2025 zero-emissie zones voor bestel- en vrachtauto’s in. Dit betekent dat alleen schone voertuigen die voldoen aan de eisen deze zones dan in mogen rijden. En dus moeten logistiek dienstverleners aan de bak om het wagenpark en de laadinfrastructuur op tijd op orde te hebben.


Optimale planningen en routes door slim te combineren


Naast het naleven van deze wet- en regelgeving komt er natuurlijk nog meer kijken bij horecadistributie. Wat dacht je bijvoorbeeld van optimale planningen en routes? Deze ontstaan niet zomaar. Hier wordt achter de schermen dagelijks hard aan gewerkt. Het creëren van zo’n route werkt het beste wanneer er op elkaar aangehaakt wordt. Wanneer klant A bijvoorbeeld op maandag in Amsterdam levert en klant B op dinsdag, is dit inefficiënt. Beter is het om slim te combineren, dus 1 rit op 1 dag met daarin producten van verschillende klanten. Wel zo efficiënt, toch? Zo kan een logistiek dienstverlener veel beter plannen, combinaties maken en een stuk duurzamer producten bij de eindklant leveren.


Praktische zaken


Tot slot zijn er natuurlijk nog een aantal praktische zaken om rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden, bereikbaarheid van verschillende horecazaken en aanwezigheid van eigenaren. Zo kan een eigenaar van een horecazaak ervoor kiezen om zelf aanwezig te zijn tijdens de levering of de transporteur een sleutel geven zodat ze zelf kunnen lossen. Dit zijn allemaal keuzes die achter de schermen gemaakt worden horecaeigenaren, producenten van voedsel- en drankwaren en logistiek dienstverleners. Die heerlijke verse maaltijd of dat verfrissende drankje waar jij ’s zomers van geniet op een zonovergoten terras in de stad? Daar gaat dus een heel proces aan vooraf!


Gerelateerde artikelen

14 maart 2024

Maatwerk in logistieke dienstverlening: hoe en waarom?

Lees meer
29 februari 2024

De 4 belangrijkste FMCG-trends in 2024

Lees meer
21 februari 2024

Navigeren door de logistieke trends voor 2024

Lees meer