Minder uitstoot en slim bundelen

Gepubliceerd: 16 juni 2022
Bijgewerkt: 28 november 2023

Inhoudsopgave

De druk op vervoerders om te leveren met duurzamer vervoer, neemt toe. Bij sommige steden kom je er zelfs al niet meer in met oude diesels. Voor fossiele brandstoffen is steeds minder plek. Wet- en regelgeving wordt almaar strenger.


Maar er speelt nog meer: verlaging van de verkeersdrukte in de binnensteden. Denk aan het aantal leveranciers dat een restaurant, de sportkantine of out of home-locatie dagelijks kan en wil ontvangen. Dat vraagt om intelligente oplossingen.



“Vanuit 8 RDC’s leveren we duurzaam aan de horeca in alle steden.” – Marcel Theunissen, Directeur Business Unit Tier 2 bij Nabuurs


 


Duurzamer én efficiënter over 4 assen


Marcel Theunissen van Nabuurs schetst hoe de logistieke markt voor dit segment zich ontwikkelt: “De markt is flink in beweging. En dat zal de komende tijd ook zo blijven. Het draait eigenlijk om een 4-tal zaken. Ten eerste blijft kostenefficiency een belangrijk vertrekpunt voor onze opdrachtgevers. Ten tweede is het noodzakelijk om je wagenpark te verduurzamen. Als derde is de leefbaarheid van binnensteden een groot thema de komende jaren, want op veel plekken slibt het dicht. Tot slot, het vierde punt, willen ook ondernemers niet elk uur een andere leverancier voor de deur.”


 


Fijnmazige logistiek met 8 Regionale Distributie Centra (RDC’s)


Om te anticiperen op deze ontwikkelingen en om duurzamer en slimmer te kunnen leveren, heeft Nabuurs gezocht naar een manier hoe ze dat het best kunt organiseren. Marcel: “We hebben met die verschillende ontwikkelingen in gedachten gekeken naar de meest efficiënte manier van belevering met de meest gunstige footprint. Uit praktijkervaring komt naar voren dat we met een structuur van 8 regio’s tot de meest efficiënte invulling komen. Zo is ons netwerk van 8 RDC’s tot stand gekomen. Vanuit elke RDC zijn we in staat om een regio optimaal te beleveren.”


 


Synergie op afleveradres


“Nabuurs kan straks elke stad bereiken met elektrisch vervoer. Die logistieke basis van ons is daarmee heel erg geschikt voor duurzame logistiek naar bijvoorbeeld de horeca”, vervolgt Marcel zijn uitleg. “De RDC’s moeten cross dock-locaties worden. Gemiddeld hebben ze 4.000 m2 en vanuit onze centraal gelegen voorraadhoudende locatie in Hedel kunnen we ze beleveren. Maar de synergie zit op het afleveradres. We kunnen daar elk product afleveren met gecombineerde leveringen.”


 


AB Inbev als sprekend voorbeeld                                         


“Neem onze klant AB Inbev”, zegt Marcel enthousiast. “Die leveren de bekende bieren, maar ook aanverwante producten zoals de blikjes frisdrank. Eigenlijk het hele drankassortiment voor o.a. de sportkantine. Zij vervullen daarmee ook een soort groothandelsfunctie en wij zorgen voor de duurzame en fijnmazige distributie.” Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? “We krijgen allerlei producten van Inbev aangeleverd en van externe leveranciers. We picken op basis van klantorders en leveren aan de horeca. Daardoor hoeven we maar één keer te rijden voor een complete order.”


 


Bundelen is de toekomst


Inbev laat zien dat het combineren voor alle partijen beter is. Marcel “Het is ook gewoon  praktisch om je aan te sluiten bij een bestaand netwerk. Er is al spanning genoeg op het netwerk en op 1 januari 2025 gaat er door nieuwe wetgeving ook van alles gebeuren. Je hebt nog wel overgangsregelingen maar het wordt steeds complexer. Je kunt er maar beter op tijd bij zijn. Bundelen dus.” Waarna Marcel afsluit: “Wij zijn 1 aanspreekpunt voor heel Nederland en hebben de power om het lokaal te organiseren. Die lokale kennis ga je ook nodig hebben voor vergunningen bijvoorbeeld. Dat is de kracht van centrale aansturing, uniformiteit en lokale kennis.“


Gerelateerde artikelen

14 mei 2024

Hoe technologie duurzaamheid in de logistieke sector drijft

Lees meer
2 mei 2024

De inzet van data bij procesoptimalisatie en efficiëntie

Lees meer
17 april 2024

Welke vorm van warehousing kies jij?

Lees meer