Waarom logistiek pure marketing is
Inhoudsopgave
Deze maand lazen we op Emerce een interessant artikel onder de kop ‘Waarom logistiek pure marketing is’. In eerste instantie is dit artikel gericht op marketeers, maar ook voor logistieke professionals absoluut de moeite waard om eens door te lezen.
In het artikel schrijft Nicol Saaltink, projectmanager bij het onderzoeksproject ‘E-Global’* van de Rijksuniversiteit Groningen, dat de logistieke opties voor e-commerce snel toenemen. Eén van de zaken waar zij specifiek op ingaat: stadshubs voor de last mile. Ze geeft echter ook aan dat bedrijven op dit gebied een ‘all-inclusief oplossing’ verwachten.
Geen fysieke drempels
Bij Nabuurs zien we weinig drempels voor een efficiënte bevoorrading van dit soort stadshubs. Niet in fysieke zin in elk geval. Zelf bieden we retailers al langer concepten aan waarbij we ons volumenetwerk combineren met een single depot netwerk voor winkelbelevering en/of horecadistributie via een fijnmazig netwerk van regionale distributiecentra.
Met de gecombineerde inzet van deze netwerken kun je ook stadshubs en/of pick-up points voor e-commerce snel, efficiënt en met zo min mogelijk uitstoot bereiken. Dezelfde uitdagingen die gelden voor het beleveren van winkels in de binnenstad, gelden immers ook voor het beleveren van stadshubs voor e-commerce.
Koppeling op drie vlakken
Nog even terug naar die ‘all-inclusief oplossing’; die gaat natuurlijk wel verder dan alleen het fysieke aspect. In haar artikel heeft Saaltink het over een koppeling op drie vlakken: fysiek, softwarematig en financieel (denk aan de proof of delivery).
Als logistieke ketenregisseur betrekken wij al deze aspecten bij de supply chain concepten die wij voor onze opdrachtgevers ontwikkelen.
*‘E-Global’ is een onderzoeksproject waarbinnen de Rijksuniversiteit Groningen (samen met de Fontys Hogescholen en 20 private partijen) innovatieve concepten voor de logistiek van webwinkels onderzoekt.