
De weg naar duurzaamheid begint met actie vandaag
Inhoudsopgave
Duurzaamheid. We horen het overal. En ja, de druk om te verduurzamen neemt toe. Maar is dat per se iets negatiefs? Misschien is dat niet de juiste vraag. Wat wél telt: waar staan we nu en vooral, hoe gaan we verder?
Het feit blijft: verduurzamen is geen optie meer, het is een must. Of je nu gedreven wordt door je eigen overtuiging of door veranderende regels en verwachtingen van buitenaf: het doel is helder. In 2050 willen (en móéten) we klimaatneutraal zijn.
Onze rol in de keten
Als logistiek familiebedrijf hebben we een flinke verantwoordelijkheid. En die pakken we. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de klanten waarvoor we rijden en de wereld waarin we leven.
Onze duurzaamheidsstrategie is nog in ontwikkeling, maar de basis is duidelijk: we willen onze impact op de natuur zo klein mogelijk maken. Dat zie je terug in de keuzes die we maken, in onze vloot, onze panden en de samenwerkingen die we aangaan.
Stap voor stap vooruit
CO₂-neutraal transport vraagt om duidelijke keuzes. En om stappen die we vandaag al kunnen zetten. Elektrische vrachtwagens, voertuigen voor stadsdistributie, rijden in zero emissie zones en milieuzones… we zijn er al volop mee bezig.
Ook duurzame brandstoffen zoals HVO (een hernieuwbare diesel gemaakt van plantaardige reststromen) zijn onderdeel van ons verhaal. En in onze warehouses kijken we steeds opnieuw: waar kunnen we energie besparen, slimmer omgaan met data of processen efficiënter inrichten?
Maar het is geen makkelijke weg
Elektrificatie klinkt mooi, maar de praktijk is soms hardnekkig. Denk aan netcongestie (oftewel file op het elektriciteitsnet), schaarste aan bepaalde grondstoffen en sterk wisselende stroomprijzen. Alles staat of valt met een goede laadinfrastructuur en grip op je energiekosten.
We weten dat de businesscase van een elektrische vrachtwagen afhangt van meer dan alleen de aanschaf. Daarom verdiepen we ons, zoeken we samenwerking en blijven we vooruitdenken.
Samen kom je verder
Duurzaamheid is niet iets wat je alleen doet. Daarom betrekken we klanten, leveranciers en andere partners bij onze plannen. Door het gesprek aan te gaan met klanten, leveranciers en andere partijen weten we beter wat er leeft en waar we het verschil kunnen maken. Deze input nemen we mee in ons beleid en onze rapportages. Zo zorgen we voor focus én transparantie.
Naast technologie is gedrag minstens zo belangrijk. We stimuleren duurzaam rijgedrag binnen onze organisatie met trainingen en bewustwording. En dat loont: volgens sectoronderzoek kan dat zomaar 20% brandstof besparen. Een mooie winst voor mens, milieu én portemonnee.
Meten is weten
We gebruiken data van onze leveranciers om de voortgang van onze duurzaamheidsinitiatieven te monitoren. Zo maken we inzichtelijk waar we staan, wat werkt en waar we kunnen verbeteren. Op basis daarvan maken we gerichte keuzes voor de toekomst.
Wat brengt de toekomst?
De energietransitie, strengere wetgeving en veranderende klantwensen zorgen ervoor dat we als logistiek dienstverlener continu moeten meebewegen. Bij Nabuurs blijven we bouwen aan kennis en zetten we actief in op ontwikkelingen die invloed hebben op onze strategie. Zo blijven we flexibel én toekomstbestendig.
We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. En elke stap brengt ons dichter bij CO₂-neutraal transport vóór 2050.