Wat is de FMCG branche?
Gepubliceerd op: 21 juli 2021
Leestijd: 6 minuten
Inhoudsopgave
De FMCG branche is de branche die zich bezighoudt met de productie en verkoop van niet-duurzame producten. Hiermee worden producten bedoelde die een hoge omloopsnelheid hebben, tegen een relatief lage prijs worden verkocht en snel aan vervanging toe zijn. Je kunt hierbij denken aan voedingsmiddelen en toiletartikelen: zaken die je dagelijks gebruikt. Fast Moving Consumer Goods staan tegenover de duurzame producten die niet snel worden verbruikt of vervangen. Hierbij denk je onder andere aan elektrische apparaten. Naast grote multinationals zoals Unilever en Heineken zijn er binnen ons land ook veel kleinere FMCG bedrijven actief.
In de FMCG branche gaat het eigenlijk niet om de bedrijven zelf, maar om de merken die zij produceren. Als consument zul je dat zelf wellicht ook wel herkennen: je bindt je niet aan de producent van jouw favoriete tandpastamerk, maar aan het merk zelf. Aan Unilever voel je je niet gebonden, maar aan Prodent wel. De merkwaarde wordt door verschillende zaken, zoals naamsbekendheid, kwaliteit en prijs bepaald. Om een hoge mate van klantenbinding te stimuleren, zijn de afdelingen sales en marketing binnen FMCG bedrijven van groot belang. Echter dient ook de logistieke afdeling niet te worden onderschat.
De producten die door FMCG bedrijven worden gemaakt, worden in de retailbranche, en dan voornamelijk in de supermarkten verkocht. Tussen de verschillende FMCG bedrijven bestaat veel concurrentie. Elke producent stelt zich als doel zoveel mogelijk ruimte in de schappen te kunnen innemen en nieuwe producten aan het assortiment van de retailers te kunnen toevoegen. Aangezien de retailer zo goed mogelijk aan de klant wil kunnen verkopen, is de concurrentie torenhoog. Dit heeft gevolgen voor de prijzen waartegen de producten worden aangeboden.
Voor een bedrijf dat binnen de FMCG branche opereert, is het van belang over een ervaren logistiek manager te beschikken. Een logistiek manager en zijn medewerkers houden verwachtingen en ontwikkelingen in de markt en de media nauwlettend in de gaten. De afdeling logistiek kan zo verschillende plannen definiëren en op basis van ontwikkelingen snel schakelen. De afdeling logistiek onderhoudt nauwe contacten met de afdelingen sales en marketing, maar ook met de afnemers zelf. De mate waarin een product winstgevend is, is dus grotendeels afhankelijk van de efficiëntie van de logistieke keten.
Merken
In de FMCG branche gaat het eigenlijk niet om de bedrijven zelf, maar om de merken die zij produceren. Als consument zul je dat zelf wellicht ook wel herkennen: je bindt je niet aan de producent van jouw favoriete tandpastamerk, maar aan het merk zelf. Aan Unilever voel je je niet gebonden, maar aan Prodent wel. De merkwaarde wordt door verschillende zaken, zoals naamsbekendheid, kwaliteit en prijs bepaald. Om een hoge mate van klantenbinding te stimuleren, zijn de afdelingen sales en marketing binnen FMCG bedrijven van groot belang. Echter dient ook de logistieke afdeling niet te worden onderschat.
Concurrentie binnen de FMCG branche
De producten die door FMCG bedrijven worden gemaakt, worden in de retailbranche, en dan voornamelijk in de supermarkten verkocht. Tussen de verschillende FMCG bedrijven bestaat veel concurrentie. Elke producent stelt zich als doel zoveel mogelijk ruimte in de schappen te kunnen innemen en nieuwe producten aan het assortiment van de retailers te kunnen toevoegen. Aangezien de retailer zo goed mogelijk aan de klant wil kunnen verkopen, is de concurrentie torenhoog. Dit heeft gevolgen voor de prijzen waartegen de producten worden aangeboden.
De rol van de logistiek binnen de FMCG branche
Voor een bedrijf dat binnen de FMCG branche opereert, is het van belang over een ervaren logistiek manager te beschikken. Een logistiek manager en zijn medewerkers houden verwachtingen en ontwikkelingen in de markt en de media nauwlettend in de gaten. De afdeling logistiek kan zo verschillende plannen definiëren en op basis van ontwikkelingen snel schakelen. De afdeling logistiek onderhoudt nauwe contacten met de afdelingen sales en marketing, maar ook met de afnemers zelf. De mate waarin een product winstgevend is, is dus grotendeels afhankelijk van de efficiëntie van de logistieke keten.
Logistiek succesvol maken?
Met onze zeven tips voor Supply Chain Managers laten wij zien hoe je succesvolle logistiek moet bedrijven. Voor én door logistiek- en inkoopmanagers geschreven.