Wat is fulfilment?

Leestijd: 5 minuten

Fulfilment is een Engelse term die binnen de logistieke dienstverlening letterlijk is overgenomen en veelvuldig wordt gebruikt. Het is een ander woord voor het gehele logistieke proces van orderafhandeling. Dit betekent dat fulfilment zaken behelst als het verwerken van klantorders, het klaarmaken van verzendingen en het daadwerkelijke versturen ervan. Vrijwel alle handelingen die binnen de fulfilment worden verricht, komen direct voort uit klantcontact: van het moment dat een bestelling binnenkomt tot het uiteindelijke bezorgmoment bij de klant.


Hoe verloopt het proces van fulfilment precies?


Het proces van fulfilment verloopt in enkele vaste stappen. Uiteraard jouw ordersysteem als klant verbonden met het WMS systeem van het magazijn. Nadat de goederen daar worden ontvangen, slaat men deze nauwkeurig op in het magazijn. Als opgeslagen producten staan in het WMS systeem geregistreerd. Zodra er orders binnenkomen, vervolgt het proces met order picking. De producten worden dan verzameld en verzendklaar gemaakt, verpakt en overgedragen aan de vervoerder. Het fulfilment bedrijf voorziet je ook van rapportages en kan, afhankelijk van de afspraken, retouren verwerken.


Het verschil tussen fulfilment en warehousing


Binnen de logistieke dienstverlening komt niet alleen de term fulfilment, maar ook warehousing vaak voorbij. Beide worden nogal eens met elkaar verward. Niet zo vreemd, want er bestaat een grote overlap. Toch zijn fulfilment en warehousing twee verschillende zaken. Warehousing kan het beste worden uitgelegd als het opslaan van producten of goederen die op een later moment worden gedistribueerd of verkocht. Een warehouse dient vooral als opslagruimte. Fulfilment betreft het complete proces van orderafhandeling en houdt dus niet op bij de opslag van goederen.


Fulfilment door een externe partner laten uitvoeren


Vandaag de dag geeft het gros van de retailers zijn fulfilment uit handen. Zeker wanneer je eigenaar van een grote zaak bent, veroorzaakt dit steeds meer uitdagingen binnen het logistieke proces. Door fulfilment uit handen te geven, hoef je je hier niet zelf meer mee bezig te houden en kun je je focussen op de core business. Bovendien dalen de opslagkosten én vindt verzending van je producten doorgaans tegen aantrekkelijkere tarieven plaats. Ook pieken en dalen, bijvoorbeeld wanneer je seizoenartikelen verkoopt, kunnen door externe partners makkelijk worden opgevangen.