Wat is servicedistributie?

Gepubliceerd op: 22 juli 2021
Leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Servicedistributie is een term die in de logistiek veel voorkomt en het tegenovergestelde is van prijsdistributie. Waar prijsdistributie staat voor lage prijzen, beperkte service en ondiepe assortimenten, wordt servicedistributie gekenmerkt door hogere prijzen, veel service en ruime (diepe) assortimenten. Een retailer die servicedistributie als bouwsteen in zijn winkelformule heeft opgenomen, biedt zijn klant weliswaar duurdere producten, maar ook ruime informatie, ervaring en een rustige winkelomgeving. Servicedistributie wordt ook wel high service retailing genoemd. Een speciaalzaak is een voorbeeld van een winkel die servicedistributie hanteert.

 

Kenmerken van een retailer met servicedistributie


Een winkelformule wordt door meerdere aspecten (de zogeheten bouwstenen) bepaald. Een winkelformule die zich laat kenmerken door servicedistributie richt zich op consumenten voor wie kwaliteit en service het belangrijkst zijn. Een retailer die voor servicedistributie kiest, biedt ook een diep assortiment. Dit betekent dat er binnen het specifieke product veel keuze is. Een ander kenmerk van servicedistributie is dat er sprake is van hogere prijzen dan bij prijsdistributie, hoge brutomarges en lage omloopsnelheden. Een elektrische fiets hoeft namelijk niet zo vaak aangeschaft of vervangen te worden als een pak melk.

 

De omloopsnelheid


De omloopsnelheid van een product kan worden gedefinieerd als het aantal keer dat de voorraad daarvan moet worden vervangen. Doorgaans wordt dit op jaarbasis gemeten. Producten met een lage omloopsnelheid, waarvan bij servicedistributie sprake is, worden veel minder vaak vervangen. De omloopsnelheid is voor een retailer een belangrijke KPI, wat staat voor Kritieke Prestatie Indicator. Dit is dus een variabele die wordt gebruikt om de prestaties van een onderneming te analyseren. Een logistiek dienstverlener kan op basis van wanneer de goederen zijn in- en weer uitgeslagen eenvoudig bepalen wat de omloopsnelheid is.

 

Logistieke efficiëntie binnen servicedistributie


De omloopsnelheid wordt algemeen beschouwd als een van de belangrijkste KPI’s voor logistiek dienstverleners. Niet zo vreemd, want door het creëren van inzicht in de omloopsnelheid, kan er in een warehouse efficiënter worden gewerkt. Producten die onder de noemer servicedistributie vallen en zogeheten langzaamlopers zijn, zouden dus nooit voorin het magazijn moeten liggen. Werk je niet met een warehouse, maar heb je je voorraden in eigen beheer, dan is dit belangrijk om rekening mee te houden. Uiteraard helpen analytische hulpmiddelen zoals WMS daar zeer bij.

Logistiek succesvol maken?

Met onze zeven tips voor Supply Chain Managers laten wij zien hoe je succesvolle logistiek moet bedrijven. Voor én door logistiek- en inkoopmanagers geschreven.
Download de tips