Wie nadenkt over het uitbesteden van logistiek en opslag, moet dit eerst lezen.
Inhoudsopgave
> In 5 stappen naar de juiste logistieke partner
Logistiek is een complexe puzzel. Zeker in de FMCG. Met heel veel stukjes die je niet zomaar legt. Het moet een logisch geheel zijn met onderdelen die nauwkeurig op elkaar aansluiten. Bovendien heeft elke organisatie haar eigen specifieke wensen en eisen. Hoe pas je dat allemaal in elkaar?
1. Bepaal het verbeterpotentieel
De selectie van een partner begint bij jezelf. Wie streeft naar meer efficiency en lagere kosten, moet ingesleten gewoonten doorbreken. Doen we alles logisch? Kunnen processen efficiënter? Is de afstemming van verschillende bedrijfsonderdelen optimaal? Welke kosten kun je beïnvloeden en welke niet? Belangrijke vragen om eerst te beantwoorden. Vervolgens inventariseer je wat de huidige logistieke uitgaven zijn. Niet door naar het totaal te kijken, maar door facturen te bestuderen. Zo ben je in staat om appels met appels te vergelijken. Daarna bespreek je met het team wat de wensen en eisen zijn en bepaal je samen het verbeterpotentieel. Een mooie basis voor de volgende stap.
2. Selecteer (een) betrouwbare partner(s)
De logistieke keuze is reuze in Nederland. Maar waar let je op bij de selectie van een betrouwbare logistieke partner? Referenties natuurlijk. Omvang, diensten, tarieven, werkwijze, verzendmethoden. Ja, begrijpelijk. Maar bij een zorgvuldige selectie kijk je verder dan dat. Zeker in FMCG is bijvoorbeeld stiptheid cruciaal. Kan de potentiële partner overtuigende statistieken overleggen? Worden levertijden waargemaakt? Communiceren ze duidelijk en accuraat? Zijn planningen helder en realistisch? Wat zijn de garanties? Maar zelfs dan ben je er nog niet. Want wat voor de een cruciaal is, is voor de ander van levensbelang.
3. Let op specifieke punten
Daarom is het van groot belang om naast de gangbare eisen en specificaties ook te selecteren op specifieke onderdelen. Elke organisatie is anders tenslotte. Neem internationaal transport. Besteedt een partij dit (deels) uit of doen ze het zelf? Ofwel, heb je straks te maken met extra schakels en contactpersonen of niet? Hoe is dat georganiseerd? Neemt de partner bijvoorbeeld douane-afhandelingen uit handen? Werkt de partner met hoogwaardige technologie in het warehouse? Is die noodzakelijk of juist niet? Is de partner in staat om voorraden goed te managen? Hoe zit het verder met een soepele systeemintegratie? Of zijn hierbij flinke uitdagingen te verwachten?
4. Maak een duurzame match
En dan speciale aandacht voor een steeds zwaarder wegend aspect: duurzame bedrijfsvoering. De CSRD staat voor de deur. Afhankelijk van de bedrijfsgrootte is de duurzaamheidsrapportage op zeer korte, of middellange termijn verplicht. Maar ook de milieuzones zijn al langer een punt om rekening mee te houden. Wat doet de logistieke partner aan elektrificering? Meten ze bijvoorbeeld de CO2-uitstoot? Hoe zit het met het gemiddelde verbruik (liters per km) en het laadpercentage? Lopen ze mee in het programma Lean & Green? Zijn er data beschikbaar die relevant zijn voor de eigen rapportage?
5. Tot slot: het is geven en nemen
Er komt bij een zorgvuldige selectie van een logistieke partner dus heel wat kijken. Juist daarom vereist een succesvolle samenwerking vergaande transparantie, veel wederzijds inzicht en begrip. Het is daarom aan te bevelen om hier tijdens de selectie al rekening mee te houden. Houdt zo min mogelijk kaarten tegen de borst. Geef openheid van zaken. Hoe meer een partner van je weet, hoe nauwkeurig het voorstel zal zijn. Als de puzzel dan bijna is gelegd, vergeet dan niet om naast naast kpi’s en tarieven ook duidelijke afspraken vast te leggen over verantwoordelijkheden en serviceniveaus. Zo voorkom je dat je alsnog dat je voor onaangename verrassingen komt te staan!
Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem snel contact op!