De inzet van data bij procesoptimalisatie en efficiëntie
Inhoudsopgave
Data vormt de ruggengraat van moderne bedrijfsvoering en maatschappelijke ontwikkeling. We kunnen niet meer zonder. Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk van data om beslissingen te sturen en de concurrent voor te blijven. Data stelt organisaties in staat om inzichten te verkrijgen, trends te identificeren en weloverwogen beslissingen te nemen. Data biedt dan ook onmisbare waarde bij het optimaliseren van processen en het verbeteren van efficiëntie.
Robert-Jan Muller, Manager Engineering & Continuous Improvement Manager bij Nabuurs, licht het belang van data toe. Ook neemt hij je mee in hoe Nabuurs logistieke processen beheert en welke rol data hierin speelt.
De rol van data in de logistieke processen van Nabuurs
Robert-Jan: “De rol van Nabuurs in de keten typeert zich als houder van een groot aantal pallets. Onze klanten zijn vrijwel allemaal actief binnen de food sector, waar food safety en kwaliteitsaspecten enorm belangrijk zijn. Daar begint het eerste stuk data. En dus moet je oplossingen faciliteren om traceability van producten te kunnen garanderen. Nabuurs heeft daarin een cruciale rol. Je moet die data op orde hebben.”
“Wanneer je een warehouse met bijna 100.000 palletplaatsen bestuurt, kun je niet het magazijn inlopen om te kijken of een bepaalde pallet op de juiste plek staat. Dus is het noodzaak om data en visualisaties te gebruiken bij het beheren van je hele operatie. Je leunt zwaar op je data. Dat is met het blote oog onmogelijk”, zo licht Robert-Jan nader toe.
Een betrouwbare dataset in een data warehouse
Het meten van je performance speelt doorlopend een rol. Robert-Jan: “Je hebt een betrouwbare dataset nodig om goede, geautomatiseerde metingen te verrichten. Dan zie je waar mogelijkheden tot verbetering zich bevinden. Cijfers heb je soms écht nodig om tot de
juiste oorzaak te komen. De data die we bij Nabuurs gebruiken wordt automatisch beschikbaar gesteld in een data warehouse. In dit datawarehouse komt data van onder andere het transport management systeem en het warehouse management systeem samen. Het is belangrijk om je te realiseren dat je alleen maar data kunt aanroepen die er is. Een data warehouse gaat geen data bedenken, alleen verzamelen en vastleggen.”
Grote diversiteit vraagt om kleine optimalisaties
“Op het gebied van automatisering en robotica hebben we een aantal zaken draaien. Denk aan robots die helpen bij het sealen van pallets, co-bots, machines om dozen te sluiten en automatische schrobmachines die een route zelfstandig kunnen rijden. Voor kleine delen zijn zulke optimalisaties prima mogelijk. Als multi-client dienstverlener hebben wij een grote diversiteit aan goederen. Je moet een soort uniformiteit van product hebben wil dat goed kunnen werken. Dan kun je specifieker automatiseren. Maar voor ons is een one-size-fits-all principe lastig. We zijn continue op zoek naar kleine optimalisaties om kleinschalig te testen, om te kijken wat zoiets voor onze processen kan betekenen”, aldus Robert-Jan.
Veelvoorkomende uitdagingen op het gebied van data
En hoe zit het dan met de uitdagingen op het gebied van data? Robert-Jan: “Er zijn nog altijd best veel zaken die manueel gebeuren, waar eigenlijk geautomatiseerde oplossingen voor zijn. Daarnaast vormt het beschikbaar hebben van de juiste data, en bovendien gevalideerde data, ook een uitdaging We zoeken niet naar veel data maar naar de juiste data. Kwaliteit boven kwantiteit.
Veranderingen zijn bovendien uitdagend. Je hebt met een bedrijfscultuur, maar misschien ook wel met angst te maken. Op het moment dat je niet goed uitlegt in je warehouse waar je mee bezig bent, kan het zomaar zijn dat mensen bang zijn dat ze vervangen worden. We hebben, zeker met de schaarste aan mensen, technologie nodig om werk behapbaar te houden.
“Je opereert bovendien op het snijvlak. Aan de ene kant wil je zo ver mogelijk doorgevoerde standaardisatie. Dat maakt het meten makkelijker en uniformer. Maar aan de andere kant wil je ook je klanten op specifieke wensen blijven bedienen. Je probeert zoveel mogelijk alles op 1 lijn erin te krijgen. Een bepaald proces vraagt dan om net iets anders dan de standaard. Vanuit data moet je daar het juiste antwoord op vinden’’, aldus Robert-Jan.
De toekomst van data
“Onze klanten leunen in behoorlijke mate op de data die voortkomt uit onze processen. Data speelt een sleutelrol.” Hoe ziet de toekomst van data er dan uit? Robert-Jan voorspelt: “Wat
ik zie, is dat ieder bedrijf nu losse data heeft, maar naar de toekomst toe gaan we naar gezamenlijke databronnen of vastlegging. Ook moeten we de toekomst van AI niet onderschatten. Nu zie je dat je data hebt en data benut om analyses te doen. In de fase nu dat je van interpretatie afhankelijk bent. Ik ben in de veronderstelling dat AI ons daar ook in kan gaan helpen om betere inzichten te gaan verkrijgen. Ook willen we steeds meer naar real-time data.
Wil je graag meer uit je data halen om je processen te optimaliseren? Nabuurs helpt je graag op weg. Neem gerust eens contact met ons op.