Slimmer, voordeliger en sneller – dát is de kracht van partnerships.

Gepubliceerd: 03 oktober 2024
Bijgewerkt: 22 oktober 2024
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Slimme logistieke oplossingen kunnen de hele toeleveringsketen naar een hoger plan tillen. Sterker nog, een slimme logistieke oplossing werkt het beste als die supply chain meer is dan de som van de individuele delen – of ketens, in dit geval. De kracht van samenwerking is dat je meer doet dan alleen je eigen straat schoonvegen, maar juist ketenbreed kijkt hoe je je dienstverlening optimaal kunt inzetten. In dit artikel laten we enkele prominente partnerships zien, en hoe we daarin zorgen voor tevreden klanten.


Vele handen maken licht werk


De moderne supply chain wordt steeds uitdagender. Globalisering, een steeds veranderende markt en een toenemende vraag naar duurzaamheid zijn slechts enkele stukjes van de puzzel die supply chain heet. Het wordt dan ook steeds moeilijker om aan die eisen te kunnen voldoen, en dat op zo’n manier te doen dat je concurrentie voor blijft.


Strategische partnerships helpen bij het opbouwen van duurzame en efficiënte supply chains. Bedrijven, leveranciers, maar ook klanten spelen hierin een cruciale rol.


Voor Nabuurs zijn deze strategische samenwerkingen van essentieel belang om het ultieme doel te bereiken: meer klanttevredenheid.


Case 1: AB InBev


Nabuurs werkt al jaren intensief samen met AB InBev, een van de grootste bierproducenten ter wereld. Het doel van deze samenwerking is om de distributie in Nederland en de omliggende landen te optimaliseren. Samen hebben we een methode ontwikkeld om verschillende goederenstromen te combineren en die via een gedeeld distributienetwerk te vervoeren. Dit leidt tot minder lege kilometers, betere laadvolumes en lagere CO2-uitstoot, wat bijdraagt aan duurzaamheid en lagere transportkosten.


Daarnaast heeft de overname geleid tot verschillende regionale distributiecentra, waardoor de nationale en regionale distributiestructuur werd geoptimaliseerd. Zo heeft Nabuurs, gebruikmakend van kennis van logistiek en supply chain management, de bevoorrading van horeca slimmer kunnen organiseren. Hierdoor zijn er stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en efficiëntie.


Case 2: Mars Multi-Client Warehouse


Voor Mars maakt Nabuurs gebruik van een multi-client warehouse. Hierin worden producten van meerdere bedrijven opgeslagen, wat zorgt voor een optimale benutting van de opslagruimte en vermindering van de benodigde magazijnruimte. Daarnaast biedt het MCW-model flexibiliteit om in te spelen op een veranderende vraag, bijvoorbeeld seizoensgebonden piekmomenten of plotselinge stijgingen in de vraag naar specifieke producten. Het is in die gevallen eenvoudig om extra capaciteit te creëren zonder grote investeringen of wachttijden.


Ook zorgt het delen van (transport)middelen ervoor dat vrachtwagens beter gevuld zijn. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer.


Case 3: Jumbo Supermarkten


Tot slot is de samenwerking met Jumbo Supermarkten een uitstekend voorbeeld van de strategische inzet van middelen. Zo werkt Nabuurs met een geïntegreerde supply chain-oplossing die de verslogistiek optimaliseert. Verse producten arriveren zo sneller in de winkel, waardoor er minder sprake is van derving en de klanttevredenheid toeneemt.


De innovatie die dit achter de schermen mogelijk maakt, bestaat uit geavanceerde track-and-trace-systemen en data-analyse. Zo wordt de supply chain nauwlettend in de gaten gehouden en geoptimaliseerd waar mogelijk. Dit vergroot de voorspelbaarheid en precisie waarmee Jumbo-winkels beleverd kunnen worden.



Goed kan altijd beter


Nabuurs creëert geïntegreerde supply chains waarin kennisdeling, transparantie en wederzijds vertrouwen centraal staan. Bovenstaande cases laten zien hoe we bij Nabuurs met strategische partnerships zorgen voor voordelen over de gehele keten. Beter samenwerken levert betere oplossingen voor bestaande uitdagingen; denk bijvoorbeeld aan flexibele leveringen, ad-hoc voorraadbeheer, meer duurzaamheid, en leveringen op maat.


Partners ervaren ook voordelen doordat zij beter op de vragen van hun klanten kunnen inspelen, hun kosten kunnen verlagen en tegelijkertijd de klanttevredenheid kunnen verhogen. Kortom: effectief samenwerken zorgt voor meer duurzaamheid, flexibiliteit en efficiëntie over de gehele keten.


Gerelateerde artikelen

4 februari 2025

Hoe groen is groen? Een blik op de toekomst van duurzame logistiek

Lees meer
13 januari 2025

Vers van het land en de volgende dag op jouw bord – de vijf pijlers van levensmiddelentransport

Lees meer
8 januari 2025

Het Hedel-epicentrum – de kracht van een slimme logistieke hub

Lees meer